• Met nog twee wedstrijden te gaan staat er niet enorm veel meer op het spel. Die Haghe is voor ons niet meer te achterhalen, degradatie is ruimschoots vermeden. Onszelf hebben we het doel gesteld om de derde plek te bemachtigen. Dan moeten we in het restant van de competitie nog wel thuis geven natuurlijk. En dat restant zouden we aftrappen tegen HKV, wat juist nog alles hand om voor te spelen. Sterker nog; geen winst voor de Hagenezen vandaag zou betekenen dat het doek voor hen definitief zou vallen in deze overgangsklasse. We konden dus rekenen op een leuke wedstrijd.

Extra gemotiveerd waren we vandaag doordat we ons in de heenwedstrijd in Den Haag het kaas van het brood lieten eten. In een bijzonder rare en matige wedstrijd verspeelden we op bizarre wijze een voorsprong van vier doelpunten in de laatste paar minuten, waardoor we met slechts één punt huiswaarts gingen. Dat gelijkspel voelde als een verlies, dus we waren gebrand om te laten zien dat die wedstrijd een incident onzerzijds was.

Dat zou dan wel zonder de Bakkersvrouw moeten gaan gebeuren. Zij leerde na afloop van de wedstrijd tegen Valto dat er een relatiecrisis was ontstaan tussen de twee helften van haar pink. Dat herstel zou een paar wedstrijden nodig hebben en zodoende zou de Keizerin haar plek innemen.
    We wisten bij voorbaat dat HKV stevig korfbalt en het qua doelpunten vooral van een aantal spelers moet hebben. Voldoende huiswerk gedaan aldus, maar vandaag zouden we het op het veld moeten laten zien.
    Dat deden we direct in het begin van de wedstrijd niet. We begonnen wat slordig en onwennig, waardoor HKV direct een 0-2 voorsprong nam. Dat was denk ik precies wat we nodig hadden om wakker te worden, want daarna begon de Tilburgse motor te draaien. In no-time werd de achterstand omgebogen tot een voorsprong en kwamen de Tilburgse scores makkelijk tot stand.

Mooiboy en Opa konden goede druk geven op de Haagse schutters waardoor zij maar weinig in het stuk voorkwamen. HKV moest zoeken in haar aanvallen en dat verliep stroef. Tegelijkertijd wist Tilburg met sterk reboundwerk lange, vlotte aanvallen neer te zetten. Vooral in het eerste verdedigingsvak leek Tilburg vleugels te hebben; de kansen werden aaneen geregen en er werd met scherp geschoten; Feddinho was een plaag voor zijn directe tegenstander. HKV was onmachtig om het een halt toe te roepen. Daar werd wel een poging toe gedaan, voornamelijk middels wat ruw spel, maar gelukkig lieten we ons daar niet door afleiden. Tilburg scoorde over alle schijven. Een ruststand van 16-8 maakt dat we comfortabel de kleedkamers in gaan, terwijl HKV de hoop op handhaving opgegeven lijkt te hebben.

Dit maakte dat de tweede helft rustig door gekorfbald kon worden. Door ieder doelpunt van de Hagenezen te beantwoorden, blijft de marge in stand. Tilburg schakelt wel een beetje terug, maar blijft rustig spelen en makkelijk scoren. Aanvallen duren vaak lang en de scherpte lijkt evenredig verdeeld over alle spelers. Het publiek wordt getrakteerd op een vermakelijke laatste thuiswedstrijd deze zaalcompetitie, waarin we ook nog de ruimte vinden om verder uit te lopen op HKV. De Keizerin toont zich een waardig vervanger en schiet vandaag met scherp; zou ze voor ieder doelpunt een beloning krijgen dan kon ze die avond lekker op stap.

De ruime marge staat het toe om ook nog te wisselen. Onze eigen bakker stopt aan het einde van het seizoen dus is het natuurlijk mooi als hij nog even kan genieten van wat minuten in de overgangsklasse. Opa maakt met liefde en plezier ruimte, om met genoegen toe te kijken hoe onze huisbakker zijn invalbeurt zelfs met een doelpunt bekroont. We passeren de dertig nog en er wordt afgefloten op 31-18.

Later op de avond leren we dat Fortis en Vriendenschaar gelijk spelen. Mooi nieuws voor ons, want daardoor komen ze beide op twee punten achterstand van ons. Fortis kan ons niet meer achterhalen en tegen Vriendenschaar hebben we het in eigen hand, daar we de laatste wedstrijd volgende week tegen de Hardinxbeek-Grossenveldse ploeg spelen. Ook betekent de nipte winst van RWA op ONDO dat de laatste ronde nog ongelooflijk spannend wordt. HKV is definitief gedegradeerd, maar ONDO en RWA hebben volgende week tegen respectievelijk Die Haghe en Valto nog eigen kansen voor lijfsbehoud. Het doelsaldo van RWA is net iets beter, maar je weet niet wat Ondo nog tegen Die Haghe kan klaarspelen. Immers, in Den Haag wisten ze de punten ook mee naar huis te nemen. Ook al is de kampioen dus al bekend, volgende week is er dus nog voldoende om voor te spelen!

Tilburg 1