• Na vorige week ‘theoretisch gehandhaafd’ te zijn konden we deze week ‘definitief handhaven’. Moest wel gebeuren tegen ONDO, wat nog alles om te spelen heeft. Immers, de twee hekkensluiters zitten de Zeeuwen met een paar puntjes op de hielen. Nu heeft een hekkensluiter niet zomaar een paar puntjes verzameld, maar je weet maar nooit. De Zeeuwen zullen gebrand geweest zijn om de punten in eigen huis te houden, zeker omdat RWA en HKV tegen elkaar speelden dezelfde dag, wat kon betekenen dat één van de twee haar hete adem voelbaar kon maken in Zeeuwse nekken.

Het blijft altijd vervelend, die lange rit naar Zeeland, gecombineerd met een laat aanvangstijdstip. Maar ja, ik kan daar om blijven zagen maar het zal weinig veranderen. Voor onze spelers van het tweede was dit een extra vervelend tijdstip, daar zij al vroeg op de middag in Arnemuiden speelden. Om zodoende over goede reserves te kunnen beschikken betekende dit een ‘dagje Zeeland’ voor sommigen. Geweldig dat de mannen en dames dit voor ons doen.

Voorafgaand aan de wedstrijd wisten we dus: ONDO zal gebrand zijn. De druk was er bij ons een beetje af, zouden we daar goed mee omgaan? Onze eigen inschatting was dat we op kwaliteit in staat zouden moeten zijn de punten mee te nemen. Maar, het is wel een lastige uitwedstrijd en de vorm van de dag bepaalt veel. We waren dus gewaarschuwd.

We beginnen een beetje slap aan de wedstrijd. Nog niet helemaal op onze hoede. Iets te makkelijk geven we ONDO de ruimte haar schoten te nemen, wat betekent dat er direct aan weerszijden gescoord wordt. De eerste helft verloopt bijzonder gelijk. Om en om wordt er gescoord en nooit wordt het verschil groter dan twee doelpunten. Dan weer neemt ONDO het initiatief, dan weer draait Tilburg de wedstrijd om. De ruststand wordt bepaald op 13-13 en de wedstrijd is goed in balans.

In de tweede helft moet er een schepje op. De Zeeuwen schieten zo nu en dan scherp dus wij moeten daar tenminste hetzelfde tegenover stellen. Kort na rust nemen we een voorsprong van twee doelpunten, maar we drukken niet door. ONDO haakt weer aan en hetzelfde patroon als voor de rust ontstaat. Om en om wordt het initiatief gepakt. Halverwege de tweede helft lijkt Tilburg net wat sterker in de wedstrijd te zitten en wordt een gat van drie doelpunten gemaakt. Het voelt op dat moment alsof we het gat groter gaan maken en de wedstrijd naar ons toe trekken. Maar de scherpte ontbreekt net en ONDO is er als de kippen bij om het gat weer naar twee te verkleinen. In de laatste tien minuten gaat de wedstrijd op deze manier door; wij de voorsprong, op zoek om het gat te vergroten maar ONDO is er telkens net op tijd bij om in ons spoor te blijven. In deze fase hebben we ook wat pech; we missen opgelegde kansen en het arbitrale duo helpt ook niet echt mee. Overtredingen van de Zeeuwen landen niet op de stip maar worden als ‘aanvallende overtreding’ gezien. Een beetje frustrerend op dat moment. Maar Tilburg blijft toch net voldoende scoren om de Zeeuwen in de achtervolging te drukken. Al is de marge maar zeer klein.

Met nog een minuut te spelen lijkt Tilburg de wedstrijd uit te kunnen spelen. Het eerste aanvalsvak heeft veel reboundoverwicht op de Zeeuwen, waarmee we een krappe voorsprong van één doelpunt hopen te verdedigen. Op bijzondere wijze maakt ONDO een overtreding waarna ze de bal uit tikken, en hem nog mee krijgen ook. Dan resteert er nog één schotklok voor de thuisploeg om gelijk te maken. Nagelbijtend wordt toegekeken hoe ONDO in een ultieme poging probeert gelijk te maken. Dat gebeurt gelukkig niet. Er wordt met 26-27 afgefloten en we komen met de schrik vrij.

We spelen uiteindelijk aanvallend geen hele slechte wedstrijd; 27 doelpunten in een uitwedstrijd is gewoon prima. Alleen 26 tegen is flink. Moet wel gezegd; ja, af en toe waren we wat slordig in de verdediging maar ONDO schoot met vlagen ook gewoon erg zuiver. Het moet een leuke wedstrijd geweest zijn voor zowel thuis-, uit- als neutraal publiek. Sportief, met veel doelpunten en spannend tot het laatste moment.

Toch lekker, na zo’n verre en late uitwedstrijd, als je de punten wel in je tas mee naar huis kunt nemen. Daardoor zetten we Fortis en Vriendenschaar, die respectievelijk tegen Die Haghe en Valto ruim verloren, op drie punten achterstand met nog drie wedstrijden te spelen. Alles kan nog gebeuren in die drie wedstrijden. Onderin is het spannend doordat RWA op twee punten van ONDO is gekomen en de twee elkaar nog treffen. Het is een kwestie van tijd totdat Valto kampioen wordt, Die Haghe lijkt veilig op de tweede plek. Wij zijn definitief veilig maar moeten met Fortis en Vriendenschaar uitvechten hoe de plekken daaronder verdeeld worden. Wij treffen Vriendenschaar nog, Vriendenschaar treft Fortis nog, dus alles is mogelijk.

Volgende week zal Valto kampioen willen worden in de Westerhell. Zij hebben winst nodig om in Tilburg een feestje te kunnen vieren. Valto is tot heden ongenaakbaar maar als ik ergens een hekel aan heb, is het als een tegenstander in ons huis een kampioensfeestje wil komen vieren. We gaan er dus alles aan doen om dat te voorkomen. In de Lier speelden we een spannende wedstrijd tegen Valto waarin zij pas op het laatst uitliepen. Laten we ons thuisvoordeel gebruiken om het vuur ze aan de schenen te leggen en hopelijk hun kampioensfeestje met tenminste een week uit te stellen.

Tilburg 1.